Boottocht Flores naar Lombok - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Lars en Marije - WaarBenJij.nu Boottocht Flores naar Lombok - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Lars en Marije - WaarBenJij.nu

Boottocht Flores naar Lombok

Blijf op de hoogte en volg Lars en Marije

16 Juni 2016 | Indonesië, Senggigi

Na een korte vlucht vanaf Bali kwamen we aan in Labuan Bajo, Flores. Het was meteen duidelijk dat dit een stukje minder ontwikkeld was dan Bali. Het was er weer een stuk stoffiger en onder andere de huizen zagen er weer een stuk minder uit. Waar we nu ook voor het eerst mee te maken krijgen, is dat de lokale bevolking moslim is. Vooral nu we reizen tijdens de ramadan merk je dat behoorlijk in het dagelijkse leven. Maar goed, Labuan Bajo zelf stelt niet zo heel veel voor. Het draait voornamelijk om één straat langs de haven en verder gebeurd er niet zoveel. We hadden ons misschien wat beter moeten inlezen, want dan hadden we misschien beter een dagje extra op Bali kunnen blijven in plaats van deze te spenderen in Labuan Bajo. De boottocht van Flores naar Lombok gaat maar twee keer per week en om die reden konden we ook niet eerder doorreizen. Uiteindelijk hebben we toch wel erg leuke dingen gedaan hier met onder meer een van de mooiste eilandjes die we hebben gezien tijdens deze reis.

We zijn eerst een dagje een scooter gaan huren en zo wat meer het binnenland in gaan rijden. Verdwalen is hier lastig, want er is maar één echte weg die van west naar oost Flores gaat. Zo konden we toch een beetje een indruk krijgen van hoe er op dit eiland geleefd wordt zonder dat we heel Flores doorgereisd hebben. Aan het eind van de dag hadden we een prachtig plekje gevonden om de zonsondergang te bekijken. Hier zijn we de dag daarna ook maar geweest, omdat het zo goed beviel. Uiteindelijk besloten we om een boot te huren voor een dag en een eilandentour te doen. Er zijn hier in de omgeving van de Komodo-eilanden prachtige eilanden te vinden die zeker niet onder doen voor de Filipijnen. Het was wel een beetje prijzig, maar een hele dag niksen in het stoffige Labuan Bajo leek ons ook niet zo’n strak plan. Met de boot gingen we naar Kanawa en Angel Island. Met name Kanawa was echt prachtig en waarschijnlijk wel het mooiste waar we de gehele reis zijn geweest. Het snorkelen was echt prachtig met heel erg mooi koraal en ontzettend veel vissen. Ook kwamen we nu voor het eerst met snorkelen een schildpad tegen dus toen kon het al helemaal niet meer stuk. Het eilandje zelf was erg verlaten met een prachtig wit zandstrand. Hierna zijn we dus ook nog naar Angel Island gegaan en dat was ook erg mooi, maar Kanawa was het eiland dat ons betoverd heeft.

Hier in Labuan Bajo is het niet nodig om een wekker te zetten, want je wordt altijd vanzelf gewekt door de lokale moskee rond 4 uur in de nacht. Meerdere keren per dag galmt er door de speaker allemaal Arabisch gezang wat echt overal te horen is. Er valt dus gewoon niet aan te ontkomen. Wij hadden het geluk om praktisch naast een moskee te verblijven en dus waren zelfs de oordopjes er niet tegen bestand. De speakers gaan een aantal keren per dag aan en ze hebben hier dus ook de gewoonte om dit midden in de nacht te doen. We kunnen er niet echt aan wennen, maar gelukkig is het tijdelijk voor ons en is dit niet in Nederland het geval zullen we maar denken.

De volgende dag hadden we niet zoveel meer gedaan op een beetje rondrijden op de scooter na en aan het eind van de middag was het tijd om in te checken op de boot. We slapen hier twee dagen en in die tijd varen we naar Lombok toe met enkele stops op de tussenliggende eilanden. Met als hoogtepunt uiteraard Rinca Island, het eiland waar de komodovaranen leven. De eerste avond was er een soort welcome-party en ook hadden we avondeten op de boot. De volgende ochtend om 5 uur ging de boot al varen, zodat we al vroeg in de ochtend bij Rinca Island zouden aankomen. In de ochtend zijn de komodo’s actiever en dus ook wat makkelijker te spotten. We waren het park nog maar net in en we zagen de eerste al lopen. Wat een grote beesten zeg en ontzettend gaaf om ze eindelijk eens in het echt te zien. Het is net alsof ze anabolen gebruiken zo sterk zien ze er uit. Uiteindelijk hebben we er best wel veel gespot tijdens de trekking op het eiland. Na Rinca Island gingen we verder met de boot en was er al snel weer een stop bij Gili Laba. Dit was helaas een beetje een tegenvaller. Het was een mooi plekje, maar er lag superveel afval op het strandje en ook in het water moest je het plastic echt constant ontwijken. Echt heel erg zonde! Dit verpestte het dus nogal. Wij hadden het er snel gezien en na de lunch gingen we een lang stuk doorvaren. Die dag stond er geen stop meer op het programma. De eerstvolgende is de volgende dag. Wel hadden we weer eens een prachtige zonsondergang vanaf de boot en we zagen toen ook zelfs een paar dolfijnen zwemmen! Mooie momentjes.

Na het ontbijt in de ochtend maakten we ons klaar voor de volgende stop: Moyo Island. Op dit eilandje gingen we naar een kleine waterval waar je kon zwemmen. Ook was er een slinger waardoor je na een mooie vlucht jezelf het water in kon laten vallen. Dit viel ook bij ons goed in de smaak alleen merkten we wel dat we niet meer zo sportief bezig zijn de laatste maanden en dus hadden we de dagen erna erg veel spierpijn haha. Ondanks dat de waterval niet zo heel bijzonder was beviel het erg goed. Ook was de lokale bevolking goed vertegenwoordigd en dat was ook erg leuk. Een van de medepassagiers van de boot dacht dat het een slim idee was om te duiken vanaf de kant, maar hij kopte een steen onder water met als gevolg flink wat bloed en een opgezwollen hoofd. Al met al denken we dat hij er nog goed vanaf was gekomen, want het had heel wat slechter kunnen uitpakken. Zeker omdat er verder niks van een ziekenhuis in de buurt zou zijn. Er stond nog een stop op het programma later in de middag waar we konden snorkelen op een klein verlaten eilandje. We zijn tijdens de reis al veel te verwend geraakt met de prachtige eilandjes, strandjes en het koraal, dus het had ondanks dat het zeker wel mooi was, niet echt het hoge WOW-gehalte wat we al meerdere keren gehad hebben. Dit was dus alweer de laatste stop en we gingen vanaf dat moment aan één stuk door naar Lombok. Na het laatste avondmaal op de boot vertrokken we met een bus naar Senggigi waar we een overnachting hadden geboekt.

We gaan op Lombok een tochtje maken met de scooter naar het kustplaatsje Kuta. Dit is niet de drukke plaats op Bali, maar het rustige surfersplaatsje aan de zuidkust van Lombok. De dag daarna racen we weer terug en dan is het tijd om aan de helse trekking te beginnen van de Rinjani vulkaan. Stiekem zijn we wel een beetje zenuwachtig, maar hebben er ook zeker erg veel zin in! Het zou in ieder geval weer een bijzondere ervaring moeten worden. Gelukkig kunnen we daarna even goed bijkomen op de heerlijke Gili-eilanden. Maar meer hierover in het volgende verslag!

• 12 Juli 2016 - 17:28

Irene:

Wel benieuwd, hoor. Naar de volgende verslag, bedoel ik.

• 21 Mei 2018 - 09:24

Ron :

Hallo

Weet uw. Waneer de. Boot vertrekt op Flores na lombok en. Eventueweel de prijs daar van we gaan volgend jaar. Jan 2019 Ik hoop dat jullie me kunnen informeren kwa. De tijd van de boot. Groeten Ron uit oss