Ao Nang (Krabi) - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Lars en Marije - WaarBenJij.nu Ao Nang (Krabi) - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Lars en Marije - WaarBenJij.nu

Ao Nang (Krabi)

Blijf op de hoogte en volg Lars en Marije

09 Maart 2016 | Thailand, Ao Nang

Na een prima reis met de boot van Koh Lanta naar Ao Nang en een kort taxiritje waren we aangekomen bij ons volgende bungalowparkje. Het lag een beetje afgelegen, maar aangezien we weer een scooter huren voor deze dagen maakt dat niet zoveel uit. Het is uiteindelijk maar 5 minuutjes naar het centrum rijden. Het waren allemaal nieuwe bungalows en we hadden zelfs een zwembadje. Dit allemaal maar voor 12 euro per nacht dus dat was best wel een koopje. We hadden eerst even al onze kleren gewassen, want eigenlijk was alles vuil en smerig. Nadat we dit hadden gedaan zijn we met de scooter even naar het centrum gereden om te eten en een beetje door de drukke straatjes te wandelen. Toen zagen we dat er die avond ook nog een night market was in Krabi, een stadje verderop. Het was wel zo’n 20 kilometer rijden, maar zo met de scooter is dat prima te doen.

De volgende dag zijn we met een taxiboot vanaf het Ao Nang beach naar Railay beach geweest. Dit staat bekend als een van de mooiste stranden van Thailand en zelfs van Zuid Oost Azië. Aan de kust en in de zee staat het vol met hoge rotsen, het strand heeft superfijn en wit zand en het zeewater is kraakhelder. Hier hebben we tot een uurtje of 3 liggen zonnen. We dachten na ruim drie weken Thailand dat ons lichaam wel een beetje gewend zou zijn geraakt aan de felle zon hier (iedere dag minimaal 35 graden zonder een wolkje aan de lucht), maar niets bleek minder waar.. we waren allebei gigantisch verbrand en er waren plotseling veel overeenkomsten tussen een kreeft en Lars. De volgende dagen maar een beetje de zon vermijden, maar dat moest wel lukken want het strand stond niet meer echt op de planning.

Na een goede nacht slaap gingen we de volgende ochtend al vroeg op de scooter naar de Emerald Pool. Dit ligt een goede 70 kilometer verderop dus we hadden een flinke tocht te gaan. Op deze manier zie je ook gelijk veel van de omgeving en ook van de wat minder toeristische plekjes. Met een tour kost het ongeveer 50 euro per persoon om hier te komen, maar omdat wij met de scooter gingen waren we ongeveer 3 euro benzine kwijt en 5 euro per persoon voor de entree. Win – win. De Emerald pool is een natuurlijk zwembad die ontstaat door water wat vanuit de bergen komt lopen. Helaas heb je zulke mooie plekjes nooit voor jezelf, maar het was toch nog steeds erg mooi. Wat meer bergopwaarts was er ook de Blue pool. Dit was een kleine natuurlijke vijver met water wat nog helderder was dan zwembadwater. Om de een of andere reden was het water kokend heet en dus was het niet verstandig om een duik te nemen. Toen was het tijd voor een lange tocht terug naar Ao Nang, maar tussendoor zijn we ook nog langs de Tiger Cave Temple gegaan om de zonsondergang te bekijken vanaf de hoge berg waar deze tempel op staat. Helaas moest er wel een zware klim gedaan worden voordat we bovenop kwamen. Meer dan 1200 treden die geen van allen van de zelfde hoogte zijn. Na per persoon zo’n 14 liter vocht te hebben verloren kwamen we aan op de top. Het uitzicht en de zonsondergang waren de zware klim uiteindelijk dubbel en dwars waard. Toen de zon onder was moesten we weer zo snel mogelijk naar beneden voordat het echt helemaal donker zou zijn.

We hadden op internet gelezen over een hike die een bizar mooi uitzicht zou opleveren aan de top van de berg. We besloten om dit zelf maar eens te gaan bekijken en zijn vroeg in de ochtend, voordat het nog warmer zou worden, hier naartoe te gaan. Er leek maar geen einde te komen aan het pad naar boven, die zogenaamd 4 kilometer zou zijn. Wij waren er allebei toch wel vrij zeker van dat deze afstand van geen klanten klopt. Na de top te hebben bereikt kwamen we toch wel tot de conclusie dat dit weer een bizar mooi uitzicht was, waar we hele mooie foto’s hebben kunnen maken. Ruim 4 uur later kwamen we weer beneden aan en gingen op het scootertje op zoek naar een welverdiende maaltijd. In de namiddag hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van het zwembad en daarna zijn we weer wat gaan wassen en hebben we de backpacks weer ingepakt. Dit was namelijk ons laatste dagje in Thailand en de volgende ochtend vertrekken we om 6 uur naar het vliegveld om via Bangkok naar Yangon, Myanmar te vliegen. Hier komen we aan het eind van de middag aan. We zijn gewaarschuwd wat betreft de temperaturen, want die geen al wekenlang volle zon met minimaal 38 graden aan. Is het in Nederland ook zo warm?

We zijn erg benieuwd naar wat Myanmar te bieden heeft, we hebben er heel veel positieve verhalen over gelezen en gehoord. Het land is nog niet zo’n bekend terrein voor toeristen, wat in de komende jaren zeker anders zal worden. Dit is dus het ideale moment om Myanmar te gaan ontdekken. We gaan voor drie weken en daarna vliegen we door naar de Filipijnen. Gister hebben we ook al de vlucht vanuit de Filipijnen geboekt en die gaat naar… jawel… Tokyo, Japan! We zijn allebei super enthousiast en kijken er onwijs naar uit. Maar tot die tijd is het ook genieten geblazen.

Next stop: Yangon.

• 15 Maart 2016 - 10:29

Frank:

Hartstikke leuk, wij blijven het volgen.