Duiken met Haaien op Malapascua - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Lars en Marije - WaarBenJij.nu Duiken met Haaien op Malapascua - Reisverslag uit Malapascua Island, Filipijnen van Lars en Marije - WaarBenJij.nu

Duiken met Haaien op Malapascua

Blijf op de hoogte en volg Lars en Marije

14 April 2016 | Filipijnen, Malapascua Island

Na een lange reisdag liepen kwamen we aan bij de pier van Maya, vanaf waar onze boot naar Malapascua zou gaan vertrekken. Het was eerst nog een beetje de vraag of de boot wel uit zou varen, omdat hij alleen vertrekt wanneer er genoeg mensen zijn (met andere woorden; als er genoeg geld verdiend kan worden). Gelukkig kwamen er na een uur wachten nog wat meer mensen die richting Malapascua wilden en dus (met een beetje extra betalen) konden we vertrekken. Na een boottocht van een halfuur liepen we met onze backpacks langs het strandje van Malapascua om een slaapplaats te zoeken voor de komende dagen. Bij de eerste en de beste was het raak. We hadden een prima kamer inclusief ontbijt, zwembad en direct aan het strand (voor tien euro p.p.). We hebben het op dit eilandje lekker rustig aan gedaan. In eerste instantie dachten we aan twee nachtjes hier te verblijven maar dit zijn er uiteindelijk vier geworden. De dagbesteding bestond vooral uit chillen op het strand of een duik in het zwembad. Zo lang reizen is natuurlijk hartstikke zwaar en dus waren we wel even toe aan een beetje rustig aan doen ;).

De enige echte activiteit was het duiken met voshaaien dat op de planning stond. We hadden al een aantal duikscholen gemaild voor informatie over deze duik, maar van iedere duikschool kregen we een mailtje dat we een soort cursus moesten doen die er voor zou zorgen dat we voortaan tot 30 meter mogen duiken en dus de Monad Shoal dive site (24 meter diep) kunnen doen. Dit is de naam van de dive site waar de voshaaien zich ’s morgens bevinden. Officieel mogen wij ‘maar’ tot 20 meter gaan. De prijs voor deze ‘cursus’ was een stuk duurder dan een gewone duik. We probeerden het op het eiland uiteindelijk ook nog bij de duikschool die aangesloten is bij ons resort (jaja, als armoedige backpackers zaten wij gewoon in een zogeheten resort). Ik vroeg het eerst voorzichtig en je zag de dive master een beetje twijfelen. Uiteindelijk een beetje een mooi verhaaltje opgehangen en toen zei hij: “Ok, let’s meet tomorrow at 4:45am at the beach. Let’s go!”. In plaats van 60 euro per persoon was deze duik nu dus nog maar voor minder dan de helft. Heel chill! En we gaan nu dus voor het eerst duiken met haaien!

De volgende ochtend ging dus al erg vroeg de wekker en dus was het beter om na de duik ons ontbijtje te doen. Het was nog pikkedonker toen we de boot op gingen en vervolgens was het ongeveer een halfuur varen naar de dive site. Tijdens dit stukje met de boot konden we een erg mooie zonsopgang zien. Een mooie bonus. Maar dit zou natuurlijk in het niet vallen als we geen voshaaien zouden spotten. We hoorden al van iemand op de boot dat hij de duik de dag er voor ook al had gedaan, maar omdat hij geen haaien gespot had ging die nog een keer. Toen we naar de bodem waren gezakt en ongeveer vijf meter hadden gedoken zagen we al vaag de staart van een voshaai! Dat begon in ieder geval goed. De duik is buiten het bekijken van de voshaaien niet echt spectaculair, want je wacht gewoon achter een touwtje tot er een voshaai opduikt (of niet natuurlijk). Wanneer je teveel in hun territorium gaat bevinden kan het ze natuurlijk afschrikken, of boos maken.. Uiteindelijk hebben we zeker vijf voshaaien gezien! Het was dus een behoorlijk succes. Nadat we weer op de boot waren en onze duikuitrusting uit hadden kregen we nog een extraatje. Er sprong twee keer een voshaai boven het water uit. De dive master zei dat dit niet zo vaak gebeurd, dus we hadden veel geluk deze dag met de duik.

Uiteindelijk na vier nachten op Malapascua zijn we weer vertrokken naar het eilandje Cebu voor een vlucht naar Puerto Princessa. Dit is de hoofdstad van het eiland Palawan. Dit eiland staat bekend om de mooiste stranden en omliggende eilandjes ter wereld. We zijn benieuwd!

• 09 Mei 2016 - 11:37

Irene:

Veel plezier, Lars en Marije!!

• 18 Januari 2017 - 14:06

Ellen:

Hoi, leuk verslag! Weet je de naam van het resort nog op Malapascua?
    Grtjs Ellen

• 25 Maart 2018 - 18:46

Luuk:

Hoi, leuk verslag! Weet je de naam van het resort nog op Malapascua?