Fascinerend Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Lars en Marije - WaarBenJij.nu Fascinerend Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Lars en Marije - WaarBenJij.nu

Fascinerend Japan

Blijf op de hoogte en volg Lars en Marije

13 Mei 2016 | Japan, Tokio

De vlucht van Manila naar Tokio vertrok om kwart over 12 ’s nachts dus dit betekende dat er weinig slaap gepakt zou worden deze nacht. Wat ook niet mee hielp was dat er in dezelfde rij van het vliegtuig een vrouw besloot de hele vlucht te snurken alsof haar leven er vanaf hing. Verder was de vlucht prima en landden we 4,5 uur later in Tokio. Het eerste wat we constateerden is dat het hier een behoorlijk stuk kouder is dan dat we afgelopen drie maanden hebben meegemaakt. We zouden de eerste nachten slapen bij een vriendin van Marije die ze heeft ontmoet in Malta. Zij stond al op ons te wachten achter de douane, ontzettend aardig van haar. Wat wij niet wisten was dat het drie uur rijden was vanaf haar huis naar het vliegveld. Als we dit hadden geweten had ze ons echt niet op hoeven halen, want nu ging haar wekker dus al om twee uur ‘s nachts. Wel echt ontzettend lief van Tsu!

We dachten eerst dat we overdag rustig aan gingen doen, maar we gingen met de auto gelijk naar Asakusa. Dit is een wijk in Tokio wat vooral bekend is vanwege de Senso-Ji tempel en wat andere historische gebouwen. Tokio zelf is ongelooflijk modern en dus is er nog maar weinig van historisch Japan te zien, maar in deze wijk is dat nog wel te vinden. Het is nog steeds een beetje apart om na drie maanden Zuidoost Azië hier in het welvarende Tokio rond te lopen tussen alle Japanners. Met de lunch zijn we naar een traditioneel Japans restaurant gegaan waar we heerlijk hebben gegeten. De naam van het gerecht zijn we alweer vergeten, maar het had onder andere de typisch Japanse miso soep, gefrituurde garnaal en rijst. Groene thee krijg je hier in alle restaurants gratis, dit is ook echt typisch Japans. Dit dronken we dus bijna de hele twee weken lang met het eten, zowel koud als warm. Aan het eind van de middag zijn we met de auto naar het huis van Tsu gegaan waar we kennis maakten met de rest van haar familie. Wat zijn dit een ongelooflijk lieve mensen. We hadden ons echt geen betere plek kunnen wensen om te blijven slapen. We werden voortdurend in de watten gelegd. Na een beetje genikst te hebben in bed was het tijd voor het avondeten. Dan ben je in Japan, wat zou je dan het beste kunnen gaan eten.. sushi dus! Het is hier een stuk goedkoper dan in Nederland en ook nog een stuk lekkerder. In deze twee weken hebben we dus bizar veel sushi op, maar wat was het genieten! ;)

Uiteindelijk zijn we maar liefst zes nachten bij Tsu gebleven, die een uur met het openbaar vervoer vanaf Tokio woonde. Dit was natuurlijk ideaal, omdat de hotels hier niet de prijzen hebben zoals de landen die we in de maanden hiervoor zijn geweest. We hebben ook nog een avondje gemeet met Miku, een andere Japanse vriendin van Marije, en die had die week ook haar Nederlandse vriendje op bezoek. Die avond zijn we ook met z’n allen sushi gaan eten in het centrum. Verder zijn we nog een paar dagen richting Tokio gegaan om de stad verder te ontdekken. Hier hadden we wel echt een paar dagen voor nodig. Tokio is namelijk de stad met de meeste inwoners ter wereld! Er wonen 37 miljoen mensen, je bent hier dus nooit alleen en de stad slaapt nooit. Ondanks de massa aan mensen is de stad echt hartstikke schoon. Er is bijvoorbeeld echt geen afval te bekennen en ook hadden we echt totaal geen last van uitlaatgassen of andere vieze geuren. We zijn dus best wel een beetje verliefd geworden op deze geweldige miljoenenstad.

Zoals gezegd zijn we op meerdere plekken geweest in Tokio. Onder meer in Shibuya, deze wijk staat bekend om het shoppen, maar ook om de billboards. Het is net alsof je op Times Square in New York staat, het is zelfs zo dat er hier nóg meer billboards te zijn. Wat wij ook niet wisten is dat er ook een Tokyo Tower is, wat eigenlijk een replica is van de Eiffeltoren in Parijs. Het aparte is echter dat dit gebouw nog een stuk groter is dan die in Parijs. Tsja, dat is ook Tokio.. Ik zou echt nog zoveel langer door kunnen gaan over deze bizarre en geweldige stad. Manga, wolkenkrabbers, slapen in het openbaar vervoer, ramen, love hotels, capsule hotels, spoorwegovergangen, rijen voor restaurants en nog veel meer. Het is aan de ene kant Westers, maar toch ook weer zo verschillend. Wij zijn langzamerhand behoorlijk gefascineerd geraakt door Japan en zouden hier best nog wat langer kunnen rondhangen.

Na de dagen in, ik kan het niet genoeg zeggen, deze geweldige stad, zijn we ook een dagje naar Yokohama geweest. Een stad die niet zo ver van Tokio afligt met ruim 3 miljoen inwoners. Hier hebben we ook weer wat rondgeslenterd door het centrum. Daar kunnen we ons in zo’n land zonder problemen urenlang mee bezighouden. Tijdens ons bezoek aan Japan was het ook precies vakantietijd en dus was het overal ook erg druk met Japanse toeristen in eigen land. De straten die normaal gesproken sowieso al druk zijn, waren nu nog eens extra druk. Op de straten waren veel straatartiesten bezig om een zakcentje te verdienen. Nou, dit was dus niet echt een zakcentje, maar gewoon een hele goede business.. We zaten een tijdje te kijken naar drie gasten die allemaal kunstjes konden met touwtjespringen. Aan het einde van hun showtje haalden alle toeschouwers briefjes van 1000 Japanse Yen uit hun portemonnee. Dit is omgerekend meer dan acht euro.
Dat zie ik ons Nederlanders niet zo heel snel doen.

Na het overnachten in Tokio bij Tsu gingen we wat meer naar het westen van Japan. We sliepen één nachtje bij een andere vriendin van Marije die ze ook ontmoet heeft in Malta. We sliepen in Hamamatsu bij Manami. Hier bleven we niet zo lang, omdat in deze stad niet zo heel veel speciaals te zien is (toch heeft het ruim 1 miljoen inwoners). In de middag zijn we wel naar een mooie Japanse tempel gegaan midden in de bossen. Dit was een klein opwarmertje voor de tempels in Kyoto waar we hierna heen zouden gaan. In de avond had de moeder van Manami heerlijke pasta en pizza gemaakt. Daarbij dronken we Japanse rode wijn. Ook hier worden we dus weer in de watten gelegd. We klagen zeker niet! De volgende ochtend zijn we naar een soort verkleedhuis gegaan waar je traditionele Japanse kleding kan huren. Dit was hier een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld in het duurdere Kyoto. Leuke ervaring die toch ook wel een beetje bij een bezoekje aan Japan hoort. In de middag stapten we op de trein naar Kyoto. We stonden weer op eigen benen na ruim een week ontzettend verwend te zijn.

Kyoto is een historische stad vol met tempels die een grote trekpleister is voor toeristen van over de hele wereld. Dit is een van de weinige steden in Japan die nog een volledig historisch centrum heeft, dit heeft onder meer te maken met de Tweede Wereldoorlog waarin Japan het erg zwaar te verduren heeft gehad. We zijn hier vier dagen en slapen in een hostel midden in het Geisha-district van Kyoto, genaamd Gion. Helaas hadden we gedurende ons verblijf in Kyoto niet zoveel geluk met het weer en dus liepen we constant met een paraplu boven ons hoofd. Ondanks de regen hebben we wel genoten van deze prachtige stad die vol staat met mooie Japanse tuinen en prachtige tempels. Deze bezochten we voornamelijk overdag en in de avond gingen we op zoek naar Geisha’s en Maiko’s (Geisha’s in opleiding). Jaren geleden waren er nog duizenden en dan met name in Kyoto. Nu zijn er nog maar 200 die hun werk daadwerkelijk uitoefenen en dus is het niet vanzelfsprekend meer om ze tegen het lijf te lopen. Deze vrouwen zijn dus alleen nog te vinden in de straten van Gion. Ze zijn echter wel erg schuw en dus lastig te spotten, maar we hadden erg veel geluk en hebben er uiteindelijk best nog wel een aantal gezien en op de foto gekregen. Het voelde een beetje als een soort safari op zoek naar wilde dieren haha. Ook hebben we iedere avond lekker sushi gegeten, omdat het hier zó lekker is en uiteindelijk ook de goedkoopste optie voor het avondeten.

Op vrijdag 13 mei vlogen we ’s nachts vanaf Osaka terug naar Bangkok. Kyoto ligt maar op 40 minuten met de trein vanaf Kyoto. We zijn dus in de ochtend van 13 mei met de trein naar het centrum van Osaka gegaan en hebben op het station onze backpacks in een locker gedropt. Hierna hebben we een prima dagje Osaka gehad. Het is een soort Tokio in het klein. Ook erg veel billboards en zakendistricten in het centrum. We hebben hier wat souvenirs gehaald en zowel met de lunch als met het avondeten sushi gegeten. Na het avondeten zijn we terug naar het station gegaan om onze backpacks op te halen en zijn we naar het vliegveld gegaan met de trein.

Dit betekende dus het einde aan onze twee weken in Japan. Het heeft al onze verwachtingen overtroffen. Het is echt een geweldig land en zouden er graag nog eens naar terugkeren. Vriendelijke mensen, mooie cultuur en heerlijk eten. Helaas is het wat minder goed voor onze portemonnee vergeleken met Zuidoost Azië, maar toch zijn we hartstikke blij dat we dit land spontaan aan de reis hebben toegevoegd. Nu dus weer terug naar Bangkok en vanaf daar pakken we de nachttrein naar het noorden van Thailand.

• 23 Mei 2016 - 10:06

Berna:

Wat hebben jullie het toch heerlijk daar,wat een avonturen. Geniet ze xxx

• 23 Mei 2016 - 10:31

Irene:

Fantastische ervaringen zo te lezen. En dan te bedenken dat ik nooit verder ben geweest dan Turkije.. Nog veel in te halen!! Veel plezier, op naar nieuwe avonturen. Irene