Terug in Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lars en Marije - WaarBenJij.nu Terug in Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lars en Marije - WaarBenJij.nu

Terug in Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Lars en Marije

25 Mei 2016 | Thailand, Chiang Mai

Na de nachtvlucht vanaf Osaka kwamen we vroeg in de ochtend aan in Bangkok. We namen net als de vorige keer het openbaar vervoer naar Khao San Road. Onderweg werden we verwelkomt met een flinke regenbui. Dit was ons nog niet eerder overkomen in de maanden hiervoor en dus lijkt het er op dat het regenseizoen er toch echt aan zit te komen. We hebben de eerste dag na het inchecken niet meer zoveel gedaan, omdat we toch wel een beetje uitgeput waren van de zware reis. Het is erg lastig goed aan je slaap te komen tijdens zo’n vlucht. In de avond zijn we nog een keer de wereldberoemde backpackersstraat afgestruind en toen richting bed gegaan. De volgende dag was het weer zaterdag en zijn we dus oud en vertrouwd (ja zo begint het nu wel te voelen) naar de Chatuchak Weekendmarket gegaan. Hier zijn we nu dus al een paar keer eerder geweest, maar het bevalt nog altijd erg goed. Je hebt er écht van alles en dat voor erg lage prijzen. Na weer goed geslaagd te zijn, zijn we weer terug gegaan naar de guesthouse om onze backpacks op te pikken en gingen we met de nachttrein naar het noorden: Chiang Mai.

Op zich was het een prima treinreis die nacht, ware het niet dat ze de airconditioning op standje Noordpool hadden gezet. Het was dus echt hartstikke koud in de nacht en we waren hier niet helemaal op voorbereid. Het was dus lekker bibberen in het kleine stapelbedje. Er was in Chiang Mai een heuse hittegolf aan de gang en dus tikte de thermometer het grootste gedeelte van de dag wel de 40 graden aan. Af en toe hoop je dat je er aan gewend zal raken, maar nee.. dat gaat dus echt niet lukken. Mike van Voorst is toevallig ook in Chiang Mai op het moment dat wij daar ook zijn en dus hadden we afgesproken die dag om wat te gaan doen. Alleen wisten we niet wat. Eerst gingen we dus maar voor een laat ontbijt/lunch en daarna besloten we om een uur in de taxi te gaan zitten voor de Doi Suthep tempel. Deze ligt op de top van een berg naast Chiang Mai en heeft een mooi uitzicht over de stad. Op het moment van schrijven (wat zo’n twee á drie weken later is) zitten we weer bij deze tempel, maar daar kom ik later in een ander verslag nog op terug. Na een tijdje rondgelopen te hebben bij deze tempel zijn we weer teruggegaan naar de stad en zijn we ons even gaan douchen. Daarna was het tijd voor het avondeten wat we weer samen gingen doen en daarna nog een klein drankje in één van de weinige barretjes die tot na twaalven open zijn. Chiang Mai is de op één na grootste stad van Thailand, maar het lijkt in de verste verte niet op Bangkok.

De volgende ochtend was het al weer vroeg op omdat we met de scooter naar Pai wilden gaan. Dit deden we met z’n vieren, want de avond ervoor was Amber bij ons aangesloten. Er is maar één bedrijfje dat scooters uitleent in Chiang Mai en waarbij het mogelijk is dat je ze in Pai weer inlevert. Zij nemen geen reserveringen aan dus het was zo vroeg mogelijk bij hun melden en dan hopen dat er genoeg scooters staan. Dit was uiteraard het geval en na het invullen van de papiertjes en het ontbijt, konden we op pad. Niet ver buiten Chiang Mai werden we aangehouden door de (corrupte) politie. Wij waren de avond ervoor al gewaarschuwd voor deze praktijken en dus waren we er op voorbereid. Ze controleren namelijk op je internationaal rijbewijs, die over het algemeen geen enkele toerist in het bezit heeft en dat weten zij maar al te goed. Na een klein toneelstukje van beide kanten kwam het er dus op neer dat we 500 bath moesten betalen als boete, die linea recta in de portemonnee van de agent zelf verdwijnt, en dan konden we uiteraard ‘gewoon’ onze weg naar Pai vervolgen. We hadden al expres ons overige geld verstopt en slechts 120 bath in onze portemonnee laten zitten. Hier was meneer de politieman niet zo blij mee en dus wou hij de buddy van de scooter doorzoeken en mijn zakken om geld te kunnen vinden. Helaas voor hem kon hij niks vinden en na een aantal boze woorden pakte hij snel de 120 bath uit onze portemonnee en commandeerde hij druk dat we weg moesten wezen. Nouja prima, op naar Pai, daaaagg! Op een gegeven moment werd het een beetje spannend, omdat hij toch wel erg boos werd. De agent besefte zelf echter ook dat er aan ons niet meer geld te verdienen was.

Toen kon de tocht van ruim 130 kilometer dus écht gaan beginnen. Prachtige uitzichten en heel veel haarspeldbochten is hoe je de rit kort kan samenvatten. Het was echt geweldig! We deden niet al te gehaast en hebben onderweg veel gestopt, daarom deden we uiteindelijk zo’n 7 uur over deze rit, wat normaal gesproken ook in 3,5 uur zou kunnen. Eenmaal aangekomen in Pai checkten we in bij het hele relaxte (dat is eigenlijk alles in pai) Canary guesthouse. Hier zijn we uiteindelijk 6 nachten gebleven. Dit zegt wel een beetje over hoe Pai ons uiteindelijk is bevallen.

Pai is een bergdorpje ten noorden van Chiang Mai wat door de jaren heen erg veel bezocht wordt door de rugzaktoerist. Het heeft een hippie-achtig sfeertje, heerlijke restaurants en geweldige barretjes. In de omgeving heb je wel een aantal dingen om te doen, maar het is allemaal niet zo heel bijzonder. Wij deden een keer een dagtourtje waarbij we naar een grot, uitzichtpunt, waterval (lees: beetje stromend water) en de Pai Canyon (mooi met zonsondergang) zijn geweest. Daarmee heb je de meeste dingen rondom Pai ook wel gelijk gehad. Het gaat dus vooral om de sfeer in het dorpje wat het verblijven hier zo prettig maakt. Iedere ochtend gingen we ontbijten bij Om Garden, dit was echt een geweldig tentje. Je kreeg er echt heerlijke ontbijtjes en in erg grote porties. Echt het beste tentje dat we tot nu toe gedurende de reis zijn tegengekomen. Overdag ging je bijvoorbeeld naar het zwembad van Pai. Entree was €1,50 voor de hele dag. Hier hadden ze weer hele lekkere fruitshakes en hele goede muziek op staan. En nadat je in één van de vele restaurantjes had gegeten ging je in de avond naar één van de vele tentjes die Pai rijk is om een Chang biertje, Samsong (lokale rum) cola of een mojito te drinken. Klinkt allemaal zo slecht niet he? Dat dachten wij dus ook. Ook huur je voor iedere dag een scootertje voor €2,50 zodat je overal lekker snel bent, liever lui dan moe zeg maar.

Na zes nachten besloten wij om (tijdelijk) afscheid te nemen van Pai en terug te gaan naar Chiang Mai met de minivan. Uiteindelijk zullen we nog een stukje langer in het noorden van Thailand blijven dan in eerste instantie gepland. Waarom? Dat vertellen we in de volgende blog ;).