Duiken op Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lars en Marije - WaarBenJij.nu Duiken op Koh Tao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lars en Marije - WaarBenJij.nu

Duiken op Koh Tao

Blijf op de hoogte en volg Lars en Marije

19 Februari 2016 | Thailand, Koh Tao

In het vorige verslag waren we net onderweg naar Koh Tao. Vanaf onze guesthouse in Bangkok werden we opgehaald voor de bus die ons naar het plaatsje zou brengen waar we op de boot moesten stappen (Chumphon). Eerst moesten we met onze tassen wachten in een of ander steegje. Toen werd al wel een beetje duidelijk dat het een slechte organisatie was waar we mee opgescheept zaten. Ze wilden onder andere iemand naar Chiang Mai sturen die een bus geboekt had naar Phuket. Vervolgens moesten we heel Khao San Road en nog enkele andere straatjes aflopen met al onze bagage. Daarna weer wachten en toen kwam eindelijk eens de bus. Toen dachten we lekker een beetje te kunnen slapen in de bus tot we bij de boot zouden aankomen ergens midden in de nacht, maar dit bleken plannen die niet waargemaakt konden worden. Eenmaal in de bus gestapt kwamen we tot de ontdekking dat de hele bus vol zat met muggen. Ideaal als je 6 á 7 uur in de bus moet zitten. Ook deed de airco het niet dus het zweet brak ons al snel uit. Maar goed, dan denk je alles wel gehad te hebben. Na een uurtje rijden met de bus begint het opeens nogal vies te ruiken, naar sigarettenlucht. Dus kijken we bij de deur halverwege de bus, waar wij naast zaten, en zien we drie mensen een sigaretje roken. Bizar. De hele busreis stonden er dus een aantal mensen te roken in een bus zonder airco en vol met muggen. Genieten hoor! Ook kwam de een Thai die voor de organisatie van de bus werkte met een geweldige oplossing, de hele bus vergassen met parfum om de sigarettengeur weg te krijgen. Maar oke, genoeg over de bus. Midden in de nacht kwamen we aan bij de pier vanaf waar onze boot later zou vertrekken. We moesten nog een aantal uren wachten voordat deze vertrok. We hebben allebei dus toch nog iets van een uurtje geslapen op een bankje. De boot vertrok om zeven uur ’s morgens en na zo’n 3 uur varen kwamen we aan op Koh Tao. We haalden eerst even ons standaard ontbijtje bij de 7 eleven op de hoek van de straat en gingen vervolgens op zoek naar onze duikschool. We gaan namelijk ons duik brevet halen de komende dagen.

De komende drie dagen les van ’s morgens tot eind van de middag met een aantal duiken. Het is een Nederlandse duikschool dus alles gaat lekker in het Nederlands. Eerst in de ochtend even de registratie afgerond en daarna zijn we naar onze guesthouse gebracht die inbegrepen zit bij de duikcursus. Hierna zijn we toch echt even in slaap gevallen vanwege de zware nacht. Aan het eind van de middag zijn we even op het strand gaan liggen en hebben we een prachtige zonsondergang gekeken. In de avond lekker rustig aan gedaan, want vanaf de volgende dag worden het best een beetje drukke dagen. Op de eerste dag van de cursus begonnen we met wat theorie in de ochtend en na de lunch gingen we voor het eerst de boot op. We begonnen met allemaal oefeningen in een baai op twee meter diepte. Marije vond het allemaal iets spannender dan van tevoren gedacht, maar nadat ze wat meer gewend raakte aan de gedachte van onder water ademen heeft ze ook de rest van de duik meegedaan. Het waren oefeningen zoals de bril vol laten lopen met water en vervolgens onder water deze weer leeg te maken door met je neus uit te ademen. We moesten in totaal ongeveer tien oefeningen doen onder water. Vervolgens gingen we een stuk echt duiken naar een diepte van ongeveer zeven meter.
De tweede dag begon ook weer met theorie en in de middag twee duiken. Eerst begonnen we weer met oefeningen, die weer wat lastiger waren dan die van de dag ervoor, en daarna weer duiken. De duik van deze dag was tot twaalf meter diepte. We zwommen in de Japanese Garden, een baai met ontzetten veel koraal en mooie visjes. De laatste dag deden we twee duiken in de ochtend dus het was vroeg het bed uit en om half acht stonden we op de boot. De eerste duik was niet zo’n succes door de harde stroming en iemand van onze groep kreeg heel erg last van haar oren door de hoge druk die op je trommelvlies komt te staan. Helaas werd toen de duik afgebroken. De tweede duik was wel een succes. Helaas heeft de onderwatercamera het wel begeven tijden deze duik tot 18 meter diepte, dus geen mooie plaatjes kunnen maken. We kwamen allerlei prachtige vissen tegen en ook een grote schildpad! Die hebben we een tijdje gevolgd en hij zwom zelfs gewoon met ons mee. Een mooie afsluiting van duiken hier op Koh Tao. In de middag was het tijd om de theorie die we moesten lezen in de avonden te overhoren door middel van een toets. Deze hadden we allebei gehaald zonder fouten. Moet wel toegeven dat we mochten samenwerken met elkaar tijdens de toets. Allebei geslaagd, dus het duikbrevet is binnen! Hierna zijn we nog een biertje gaan drinken met de andere cursisten om het af te sluiten. In de avond zijn we gaan wandelen naar Sairee Beach en waren er Thaise mannetjes die kunstjes doen met vuurstokken en –ballen. Ze gaven een indrukwekkend showtje weg op het strand waar wij van konden genieten met onze vriend Chang. We zijn over het strand teruggelopen naar onze guesthouse en toch nog redelijk vroeg gaan slapen. De drie dagen duikcursus waren behoorlijk intensief en we waren wel toe aan een goed nachtje. De volgende dagen gaan we Koh Tao ontdekken op het scootertje en daarna is het tijd voor de befaamde Full Moon Party op Koh Phangan.

Ciao.

• 25 Februari 2016 - 18:54

Irene:

Klinkt goed!! Behalve die muggen dan. Heel veel plezier samen!